Livets hårda skola; IT kicks so hard, breaks your bones, cuts so deep and makes the blood flow

Den där känslan innan en tenta..

Var oroväckande lugn fram till onsdag runt kl 17, då känslan kom krypandes och jag började känna igen mig själv. Kroppen blir spattig, det pirrar i nacken och blicken flackar.
Hjärnan kaosar.
Cyklade till gymmet, trillade över en trottoarkant men glömde känna efter.
Gjorde ett asbra benpass. Riktigt bra. Två småkillar kollade i ögonvrån mest hela tiden, tror dom hajjade hur det går till att träna ben. Man vilar i jägarställning, och suger ut det sista med dropset. Man går därifrån, sakta sakta och ser ut som man har en pinne uppstoppad i baken. Lite för stunden mindre adrenalin och för stunden bortglömd tentapanik.
Väl hemma och uppe i varv, återigen. Pillade i mig lite laxsallad. Tuggade i mig ett paket tuggummin. Första tuggen på varje bit genererar ett skönt kraschljud i huvudet. Så tuggar max några minuter på varje innan jag laddar med ett nytt, för att återigen få kraschen i hjärnan.
Två ipren för att kroppen ska slappna av en smula. Rutin, skulle inte ens försöka sova utan ipren kvällen innan tenta. Det vore slöseri på både sömn och minutrar. Sömn är viktigt. Minutrar är tid, tid är pengar och pengar ska man vara rätt om har jag förstått.
Somnar tillslut.
Vaknar kallsvettig nolltre.femton och tar en timme att somna om.
Vaknar nollfem.nollnoll och ger upp.
Cyklar en mil (fin träningsverk i benen)
Tvingar i mig frukost nollsex. Gör några gamla tentor och får inte till en enda. Får panik. Prövar kläder. Vilka byxor är jag smartast i? Målar naglarna. Skulle aldrig sätta mig på tentaskrivning med ofixade naglar, rena döden att tvingas stirra på dem i fem timmar- det går ju bara inte.
Kollar igenom en gammal tenta. Fattar noll. Tuggar tuggummi. Byter byxor. Gör mellanmål, får inte ner det. Byter kläder en sista gång. Tuggar tuggummi. Kollar igenom så jag har packat allt. Miniräknare. Morötter. Tuggummi. Pennor. Batterier. Öronproppar. Handcreme.. Beger mig.
Sätter mig ensam på skolan och vill inte prata med någon. Tvingar i mig lunch precis innan tentan. Svårt att svälja.
Minutrarna går. Det värmer i huvudet. Känner mig lätt febrig. Tar en ipren. Tuggar tuggummi. Får ta plats i salen. Sätter mig. Går och kissar en sista gång. Sätter mig. Får tentan. Öppnar, ögnar igenom, lägger åt sidan. Tar handcremen, masserar händerna och lägger upp en strategi. Tar ett tuggummi. Stoppar in öronpropparna och så- hjärnan tillbaks.

Hur det gick? Ja, det får jag återkomma med. Det kändes bra.
Efteråt satt jag mig utomhus och bara andades. Lyssnade på tystnaden tills jag samlat ihop lite ny energi.
Gymmade, skönt magdödarpass. Köpte med mig butiksgrillade kycklingklubbor, minitomater och torrostade mandlar. Torsdagslyx och vad tentafirande innebar för fröken Andersson.
Small av i sängen.
Och nu sitter jag lite lätt bakfull av gårdagens urladdning med matematiken framför mig. Den har jag tenta i på måndag.
Känner mig för stunden oroväckande lugn......

 


Plugg, tilltugg och en rosa läskande protteshake.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0